Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse av vår webbplats. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används.

Nytt industriprojekt ska ge digital kompetens på verkstadsgolvet

9 april 2019

NYHET. Hur ska industrin långsiktigt klara sin kompetensförsörjning? Hur påverkar digitaliseringen industriföretagen och vilka nya utbildningsbehov skapar den? Det är några av frågeställningarna som aktörerna i det nya projektet ”Flaggskeppsfabriken – Digital” ska borra ner i och i dag gick startskottet för projektet.

Digitaliseringen ställer både högre och nya krav på företagens arbete med både kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Därför går nu sex av Sveriges mest framgångsrika industriföretag samman och lär av varandra hur man bäst ska ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär.

– Målsättningen är att vi ska utveckla ”best practice”-modell som baseras på samlade erfarenheter i de bästa företagen om hur vi ska tackla både kompetensutveckling och kompetensförsörjning i digitaliseringens spår, förklarar Fredrik Gunnarsson som är ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Industriarbetsgivarna.

”Flaggskeppsfabriken – Digital” är ett partsgemensamt projekt och drivs gemensamt av Industriarbetsgivarna, Teknikföretagen och IF Metall. Bland företagen som medverkar finns Scania, Volvo, AstraZeneca, SCA, SKF och Sandvik. Dessutom medverkar forskningsinstitutet Rise.

Under drygt ett år ska partsrepresentanterna och företagen samlas till sex olika workshops för att diskutera hur yrkeslivslångt lärande bäst ska komma både arbetsgivare och arbetstagare tillgodo.

– Vi kommer att titta på allt från befintliga strukturer för kompetensutveckling till vilken kultur det finns ute på företagen och till vilka faktiska förändringar som behövs. Men i projektet kommer vi inte enbart att titta på kompetensutvecklingen utan vi fokuserar också på hur vi får in nya medarbetare till industrin. Vi måste hitta fler vägar till industrijobben då kompetensförsörjningen är vår största utmaning, säger Fredrik Gunnarsson.

Arbetet med ”Flaggskeppsfabriken – Digital” inleddes den 8 april och projektgruppen kommer att presentera en slutrapport i juni nästa år.