Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse av vår webbplats. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används.

Medlemsföretag påverkas allvarligt av hamnstrejken

18 november 2016

90 procent av all import och export till och från Sverige utgår från Sveriges hamnar. När Skandinaviens största hamn är i konflikt så innebär det stora konsekvenser i både hamnen, transportnäringen och för Industriarbetsgivarnas medlemsföretag.

Ted Lundström, ansvarig för gruppinköp transport- och logistiktjänster på stålföretaget Ovako ser mycket allvarligt på det som händer.
-    Vi måste få fram vårt gods men i och med konflikten vid Göteborgs hamn, så hotas våra affärer utanför Europa. Det är relationer med företag som har tagit många år att bygga upp och det är inte säkert att vi kan återfå förtroendet. Våra kunder har låg förståelse för att material inte kommer fram. När detta nu händer vid upprepade tillfällen så börjar de ifrågasätta affärerna med oss på Ovako.

Även Carl Norell, presschef på massa och pappersföretaget Stora Enso är bekymrad.
-    Det är klart att vi som ett företag med betydande transportvolymer från hamnen påverkas av en strejk. Fokus ligger nu på att minimera eventuella effekter för våra kunder.

Facket Transportarbetareförbundet sluter kollektivavtal med arbetsgivarna och därmed säkras fredsplikten vid de flesta verksamheter i Sveriges hamnar. Avdelningen som strejkar tillhör istället Hamnarbetarförbundet. Det är ett mindre fackförbund som verkar i vissa hamnar men står utanför LO, inte har något kollektivavtal och därmed ingen fredsplikt. 

En stor del av Industriarbetsgivarnas medlemsföretags frakter står stilla på grund av strejken, men det är inte bara de som drabbas. Många stora industriföretag påverkas vilket på sikt kan leda till hotade arbetstillfällen och försämrad tillväxt i Sverige. 

Nyhet från 15 november: Strejk i Göteborgs hamn